Finančné straty pre tých, ktorí prepočítavajú každú korunu môžu byť veľké, pokiaľ nevedia, ako správne hospodáriť. Aj keď sa to zdá paradoxné, práve chudobnejšie rodiny vyhadzujú viac peňazí ako boháči, ktorí si všetko pekne zrátajú.
Hovorí sa, že peniaze milujú účty a správne zaobchádzanie. Aj keď sa to zdá ako absolútny nezmysel, aj v dnešnej dobe sa ešte nájdu ľudia, ktorí svoje peniaze neukladajú do bánk a na sporenie, ale si ich schovávajú doma, a tak sa nijak nezhodnocujú. Argumentujú tým, že do bánk sa platia vysoké poplatky. Aj to je uhol pohľadu. No nie veľmi efektívny.
Darčeky pre deti
Väčšina detí bohatých rodičov dostane v živote všetko, o čo si zažiada. Ibaže tieto deti v určitom veku vidia a samé vedia posúdiť, ako ich rodičia peniaze zhodnocujú. Keď si chcú kúpiť niečo väčšie, väčšinou im rodičia finančne prispejú, no veľa z nich si na značnú sumu musí zarobiť sama. Ide o model správania, ktorí títo mladí dospievajúci ľudia vidia doma – otec aj mama zarábajú peniaze, preto je prirodzené, že ich budem zarábať aj ja. Chcú nový bicykel? Rodičia im k sume s radosťou prispejú ak vidia, že ich ratolesť si na bicykel našetrila niečo aj sama, prípadne chodí na brigády. U ľudí s menším majetkom je štatisticky dokázané, že väčšina ich detí sa do brigád nehrnie a šetriť nemá z čoho.
Nakupovať s rozumom
Pre väčšinu bohatých ľudí je dôležitá značka, kvalita, rýchlosť, pohodlie. Ibaže títo ľudia sa častokrát aj viac prizrú tomu, čo danému produktu chýba. Ak si napríklad chcú kúpiť najnovšiu verziu značkového telefónu, najprv si overia funkcie. Ak im na telefóne niečo nevyhovuje, jednoducho ho nekúpia. Na rozdiel od chudobnejších ľudí, ktorí do takéhoto telefónu investujú značnú časť úspor a nakoniec zistia, že polovica vecí im na ňom nevyhovuje. Potom im však už peniaze nikto nevráti.
Reštaurácie a jedlo
Bohatí ľudia chodia do dobrých reštaurácií. Je jedno, či ide o slávnostnú večeru alebo o prvé stretnutie s novým klientom. Problémom lacnejších reštaurácií a fastfoodov je nekvalitné jedlo, ktoré ale menej majetným ľuďom neprekáža. Stačí im pocit, že sa mali kde najesť, prípadne, že osviežili stereotypom nabitý život. Bohatší zasa uprednostňujú kvalitu. Radšej zaplatia za zdravšie ako za umelé prísady. Aj to je druh šetrenia – ak nie na peniazoch, tak prinajmenšom na zdraví.
Oblečenie na dlhší čas
Móda sa v súčasnosti mení rýchlejšie než nálady žien. Každé tri mesiace vychádzajú nové kolekcie, nové trendy, nové to či nové ono. A všetko stojí nemalé peniaze. Iste, dá sa to kúpiť aj v posezónnych výpredajoch, no faktom ostáva, že tie tiež nie sú najlacnejšie a stále sa musia obchodníkom peniaze za tovar vrátiť. Chudobnejší ľudia nakupujú takýmto spôsobom a často si tak donesú veci, ktoré o tri mesiace môžu vyhodiť. Bohatí ľudia nakupujú v kvalitných butikoch, kupujú si menej vecí a viac nadčasových kúskov. Rozdiel je ten, že kým boháč nakúpi v drahom a bežnému človeku cenovo nedostupnom obchode, menej majetný človek nakúpi viac a za lacnejšie, ale v konečnom dôsledku stále preplatí, pretože zakúpená vec mu mnohokrát nevydrží ani jednu sezónu. A je jedno, či preto, že je nekvalitná a po troch praniach nenositeľná, alebo preto, že po troch mesiacoch si ju už neoblečie, lebo bude „out“.
Bývanie, či odriekanie?
V súčasnosti začína veľa menej majetných ľudí s výstavbou rodinného domu pomerne skoro, s argumentom, aby mali kde vyrastať deti. Stavba začne a nezastaví sa až do okamihu, kedy majú deti vlastné životy a neraz i rodiny. Dom pre deti tak je minulosťou a ostáva zbytočne veľa nevyužitého priestoru, do ktorého chudobnejší ľudia investovali peniaze. Nedoprajú si pritom nič iné – ani oddych na dovolenke, ani väčší luxus v podobe niečoho kvalitného pre seba.
Každopádne, hospodáriť správne nevie každý. Tak, ako to nevedia menej majetné rodiny, nemusia to vedieť ani boháči. Súhlasíte?
zdroj: babskeveci.sk (M), takprosto.cc
Nahlásiť chybu v článku