Vo svete internetu však platia iné pravidlá. Inak prebieha komunikácia, vyjadrovanie názorov, a aj nakupovanie. Ako je možné, že tak ľahko podľahneme pokušeniam počas nákupov cez internet? Psychológovia tvrdia, že obchodníci vedia veľmi dobre, akým spôsobom a na aké emócie majú zaútočiť. Najčastejšie sa spoliehajú na vyvolanie vzrušenia, spokojnosti a strachu.
Provízie z predaja
Pri predaji produktov z rôznych e-shopov získavajú províziu z predaja mnohokrát tretie strany. Vy teda platíte oveľa viac, ako e-shop v skutočnosti na produkte zarobí. Príklad: produkt stojí 60€, no provízia tretej strane je 15%. Vy teda zaplatíte 60€, no v skutočnosti stojí produkt iba 51€. Na to, aby ste tieto peniaze získali späť, slúži napríklad služba Plná peňaženka. Ak chcete túto províziu získať vy namiesto tretích strán, stačí ak sa sa zaregistrujete, a pri každom nákupe z e-shopu vám Plná peňaženka vráti peniaze späť. Spravte tak ešte dnes.
Posledný kus
Videli ste už niekedy pri tovare v online obchode nápis „Máme ešte kopec zásob!“? Zrejme nie a pravdepodobne ani nikdy neuvidíte, pretože také niečo nemotivuje zákazníka ku kúpe. Na niektorých stránkach je preto zámerne napísané, že ostáva napríklad posledných 10 kusov, aj keď to vôbec nemusí byť pravda. Ak vidíme, že je niečoho málo, máme pocit, že potrebujeme čím skôr konať a odľahčiť svoju peňaženku.
Akcia platí len do konca týždňa!
Aj takáto informácia vás môže postrčiť v rozhodovaní, pokiaľ si kúpou nie ste istí a predajcovia túto taktiku využívajú často. Ak totiž niekde vidíme, že nám ubúda čas na rozhodovanie, rozhodujeme sa impulzívnejšie. Máme pocit, že ak odpočet dní, kedy je tovar v akcii skončí, premeškáme niečo veľmi dôležité.
Objednajte dnes a zajtra máte tovar doma
Predstavte si, že sa vám doma pokazila žehlička a zvažujete, ako ju čo najrýchlejšie nahradiť. Brázdite internetové obchody, keď zrazu natrafíte na oznam, že ak si tovar objednáte ešte dnes, zajtra si ho už môžete užívať v pohodlí vášho domova. Aj keď ho možno inde kúpite lacnejšie či vo vyššej kvalite, vy už jednoducho vidíte, ako si zajtra doma žehlíte to super tričko, ktoré ste si chceli vziať do práce.
Ušetríte xy percent!
Ako je možné, že na internete ja takmer vždy niečo v akcii? V skutočnosti ani nie je, ale predajcovia veľmi dobre vedia, ako ľudia na zľavy reagujú. Efekt sa znásobí ešte viac, ak je vedľa novej ceny umiestnená pôvodná a vedľa toho je zvýraznené, koľko takýmto nákupom ušetríte.
Ten najlepší balíček
V obchodoch online sa neraz stretnete s ponukou, kde je vedľa seba vyobrazených viacero podobných produktov od dobrého, až po ten najlepší. Jeden z nich zvykne byť zvýraznený a označený ako najobľúbenejší medzi zákazníkmi. Takýmto spôsobom predajcovia predávajú produkty, ktoré im vynášajú najviac, zákazníci však majú pocit, že nakúpili výhodne, spokojné sú teda obe strany.
Doprava zdarma
Priznajme si, že poštovné v niektorých internetových obchodoch je vyššie než by sa nám páčilo. Komu by sa teda nepozdávalo pri nákupe nad 30 eur neplatiť poštovné? Aj keď to znie dobre, predajcom ide o to, aby ste urobili väčší nákup. Tým pokryjete náklady na prepravu tovaru, a tak ich fakt, že nezaplatíte za poštovné ani „nezabolí“.
Garancia vrátenia peňazí
Ak vám internetový obchod tvrdí, že máte doživotnú záruku a garantujú vám vrátenie peňazí, ak by ste s tovarom neboli spokojní, vzbudzuje to dojem dôveryhodnosti. Predajcovia si takto zabezpečujú, že sa k nim zákazníci vrátia a nakúpia opäť, pretože majú pocit, že riskujú menej ako keby nakupovali v obchode, kde takúto záruku nemajú.
Kupóny
Práve sa chystáte dokončiť nákup, keď si všimnete kolónku, ktorá vás nabáda k zadaniu kódu z kupónu. Väčšina zákazníkov začne pátrať po tom, kde a ako sa ku kupónu pri najbližšej príležitosti dostať. Nie vždy je to však výhodné, pretože údajne až 27% zákazníkov svoj nákup zruší, aby ho mohli uskutočniť neskôr, keď už budú mať spomínaný kupón a dostanú zľavu.
Expresne rýchly nákup
Celý proces nakupovania a platenia môže byť niekedy dlhý a únavný, preto predajcovia často lákajú zákazníkov na to, že stačí jediné kliknutie a tovar je váš. Nemusíte hľadať platobnú kartu, premýšľať, nemusíte nič, len míňať úspory.
Kam ste sa stratili? Chýbate nám!
Nejedna internetová stránka využíva novinku, v rámci ktorej vám pošle mail. V ňom vám dajú na vedomie, že im chýbate a mali by ste sa vrátiť k nakupovaniu, pretože na vás čaká množstvo ďalších skvelých úlovkov. Aj keď sa to nezdá, metóda je pomerne efektívna. K nákupu sa po obdržaní emailu vráti údajne až 35 percent zákazníkov.
Najvyššie možné hodnotenie
Aj pri nákupoch máme neustále podvedomú potrebu potvrdenia. Potrebujeme, aby niekto dal najavo, že naše rozhodnutie kúpiť daný tovar je správne. Dôkazom je fakt, že je až o 63 percent pravdepodobnejšie, že tovar kúpime, ak pri ňom vidíme pozitívne hodnotenia od iných zákazníkov.
Všimli ste si aj vy, aké triky predajcovia využívajú?
Nahlásiť chybu v článku