Predavačka ostro o predajných praktikách obchodu. Aj takto to vyzerá v slovenských supermarketoch

Kristína Hagarová

Ilustračná foto: Bullopus [CC BY-SA 4.0], via Wikimedia Commons

Mnohí ľudia, ktorí pracujú v reklamných oddeleniach, veľmi dobre vedia, že práca v supermarkete nie je jednoduchá. Nielen z hľadiska práce predavačky, ale aj v tom, aké to má pravidlá a ako tovar čo najlepšie umiestniť, aby sa dobre predával.

Psychológia zákazníka je komplikovaná vec, no určite ste už aj vy počuli o trikoch, ktoré využívajú supermarkety, aby ich zaviedli a možno aj trochu oklamali. Vnútorný život supermarketov je zvláštny a komplikovaný. Bežný človek to nepochopí, pokiaľ sa v tomto prostredí dlhú dobu nepohybuje.

Foto: unsplash

Kde sú lacnejšie veci?

Možno ste už počuli o tom, že potraviny, ktoré sú umiestnené na policiach, sú umiestnené takticky. Keď sa prechádzate po obchode a nakupujete, v úrovni vašich očí sú väčšinou veci, ktoré sú drahé. Mnohí ľudia nevedia, že ak chcú hľadať výrobky s primeranými cenami, mali by sa pozerať čo najnižšie. Práve na tých najnižších regáloch sú umiestnené najlacnejšie výrobky. Tie najvyššie police sú zase obsadené tými najdrahšími vecami. Cenová politika však záleží aj od toho, v akom regióne a meste sa obchod nachádza. Na dedinách budú potraviny umiestnené inak ako v mestách.

Foto: unsplash

Čo sa najčastejšie nakupuje?

Napriek tomu, že sa vo veľkom hovorí o ekológii, asi je jasné, že jedným z najviac nakupovaných tovarov v obchodoch sú plastové tašky. Často prekonáva aj notoricky známe potraviny ako je chlieb a mlieko. Supermarkety z predaja plastových tašiek profitujú, nízke náklady na dopravu, nízke ceny, vysoká marža a vysoký dopyt. Veľké supermarkety sa však snažia predaj plastových tašiek obmedziť a naučiť ľudí, aby si brávali tašky so sebou. Nielen, že budete šetriť prírodu, ale aj vašu peňaženku.

Foto: unsplash

Zľavy na produkty s dlhou životnosťou

V supermarketoch sa veľmi často vyskytujú zľavy na pracie prášky, aviváže, mydlá alebo saponát na umývanie riadu, či univerzálne čističe. Niekedy má človek pocit, že na tieto produkty majú obchody zľavy takmer nepretržite, no má to svoje opodstatnenie. Ľudia majú podvedome pocit, že takáto dobrá cena na prášok či aviváž už nebude, a preto si kúpia viac, než iba jeden kus. Možno ho nepotrebujú, ale psychológia funguje. Podobne to je aj s toaletným papierom, ktorý je jedným z najpredávanejších a najziskovejších tovarov a človek má jednoducho pocit, že ho doma stále nemá dosť.

Tovar, ktorému končí spotreba

Je jasné, že občas sa stane, že zamestnanci zabudnú v regáloch produkt, ktorý je už po dátume spotreby. Hoci by sa niečo takéto jednoznačne stávať nemalo, ľudský faktor občas zlyhá. Čo však s tovarom, ktorému pomaly končí dátum spotreby? Niektoré obchody z nich urobia výpredaj a tovar označia nálepkou, aby ľudia vedeli, že jeho spotreba sa končí. Keď však ide o trvanlivejšie potraviny, kde si ľudia dátum pozerajú len občas, často sa stáva, že čerstvé veci zamiešajú s týmito, aby ľudia kupovali výrobky rovnako. Takto oklamú zákazníkov a zároveň sa zbavia nechceného tovaru.

Foto: unsplash

Je to naozaj čerstvé?

O čerstvosti ovocia a zeleniny by sme mohli taktiež polemizovať. Keď si kupujete banány, mandarínky alebo paradajky v obchode, vždy si vyberajte tie, čo sa zdajú ešte nedozreté. Verte tomu, že nebudete čakať dlho a všetko bude presne také, aby sa to dalo zjesť. Ak si kúpite mäkké ovocie do jedného, dvoch dní, ho už môžete vyhodiť. Podobne je to, keď vidíte v jednom balíku jeden kúsok zhnitého ovocia. V žiadnom prípade si ho nekupujte.

Vedeli ste o týchto tipoch a trikoch zo supermarketu? Ak poznáte nejaký ďalší, dajte nám vedieť v komentároch.