10 marketingových trikov od obchodníkov, ktoré zaberú takmer na každého zákazníka

Lucia Mužlová

Umenie predať v dnešnej dobe naberá stále viac a viac na význame. Už nie je dôležité iba dodať kvalitný produkt za dobrú cenu, ale takisto presvedčiť zákazníka, aby daný produkt či tovar v záplave ostatných, kúpil. Často sa obchodníci snažia zákazníkov presvedčiť ku kúpe produktov aj vtedy, keď ich zákazník nepotrebuje či za neho obchod pýta premrštenú cenu. 

interez4Mnohí obchodníci používajú viaceré a osvedčené marketingové triky, ktoré chytia do „pasce“ veľké množstvo zákazníkov. Ak sa im chcete vyhnúť, prečítajte si náš článok.

Klamlivé zobrazenia

McDonalds

Toto poznáte určite aj vy. Produkty na obrázku vyzerajú krajšie, sviežejšie a lákavejšie ako v realite naozaj sú. Táto technika je prvoplánová, no aj tak zláka mnohých. Tieto obrázky produkujú profesionálni fotografi a každý kúsok zeleniny či dokonca aj sezamovej posýpky je umiestnený výhradne tak, aby spotrebiteľa čo najviac nalákal ku kúpe.

Anti-reklamné slogany

metro

„Je nám ľúto, ale tento tovar vám nemôžeme predať“. To je zhruba posolstvo niektorých anti-reklamných sloganov. Cieľom je u zákazníkov vytvoriť túžbu po produkte, keďže sa zdá ako nedostupný. V mnohých prípadoch to aj skutočne funguje.

Postupné zlacňovanie

brightside.me

Tento šikovný trik funguje asi takto: najdrahší tovar je zobrazený ako prvý a následné sú ďalšie podobné, či takmer totožné produkty, lacnejšie. Aj keď to vyzerá tak, že ide výhodnú kúpu, aj ten najlacnejší tovar je stále predražený. Táto technika sa často vyskytuje napríklad v reštauráciách.

Cenová pasca

brightside.me

Cena je vždy relatívna. Obchodníci často využívajú to, že zákazník si vyberie tú možnosť, ktorá sa oproti ostatným javí ako najvýhodnejšia.

Falošné znižovanie cien

steemit

V obchodoch často vidíme prečiarknutú pôvodnú cenu a následne novú – nižšiu cenu. To v zákazníkoch budí dojem, že urobia výhodný nákup. Mnohokrát sú ale tieto akcie plánované a zníženie ceny je len hypotetické. V skutočnosti je pôvodná cena nafúknutá a cena po zlacnení často predstavuje tú sumu, za ktorú chce predajca tovar zákazníkovi reálne predávať.

Zníženie množstva

brightside.me

Aby obchodníci nemuseli pristúpiť na zvyšovanie cien, producenti tovarov jednoducho vytvárajú menšie balenia. Cena však ostáva nezmenená.

Gruenov efekt

brightside.me

Ako prvý na svete navrhol uzavreté nákupné centrum architekt Victor Gruen. Gruen prepojil spolu viacero obchodov, čím vytvoril súvislú plochu tovaru navzájom prepojovanú chodníkmi. Okrem toho si Gruen uvedomoval, že miesto musí byť príjemné, pohodlné a dobre osvetlené. Takisto miesto musí byť bez okien či hodín, ktoré by mohli zákazníka rozptyľovať od toho najdôležitejšieho – urobiť nákup.

Veľké nákupné vozíky

brightside.me

Ak zákazníci používajú nákupný vozík namiesto ručných košíkov, je pravdepodobné, že strávia v obchode až o 40% času viac. Supermarkety tiež často umiestňujú základné potraviny ako je pečivo či mlieko do najvzdialenejších miest obchodu. To zabezpečí, že zákazník musí prejsť celý obchod a popri tom začne napĺňať svoj veľký prázdny vozík tovarom, ktorý pôvodne nakúpiť ani neplánoval.

Antropomorfizmus

brightside.me

Antropomorfizmus znamená, že sú prenášané ľudské vlastnosti na zvieratá, mýtické bytosti či neživé predmety. Animované filmy so zvieratami, či napríklad s autami, ktoré majú ľudské vlastnosti, to všetko je dobrým príkladom antropomorfizmu. Mnohé spoločnosti používajú zvieracích maskotov ako súčasť svojej propagácie a obalového dizajnu značky a spotrebitelia sa s nimi stotožňujú. Antropomorfizmus posilňuje dôveru spotrebiteľa k značke a k produktu, čo v konečnom dôsledku vedie k zvýšeniu predaja.

Zámerné usporiadanie tovarov v regáloch

brightside.me

V každom supermarkete platí pravidlo umiestňovania tých produktov, ktoré chce predajca najviac predávať na úroveň očí zákazníka, čo sú zvyčajne stredné police. Na vrchných, či naopak na spodných policiach sa zvyčajne nachádza tovar, ktorého výrobca neinvestuje toľko finančných prostriedkov do propagácie a reklamy, ako iné. Zvyčajne ale práve tieto produkty sú výhodnejšie. Obchodníci sa spoliehajú na to, že zákazník zoberie prvý produkt, ktorý si všimne a ostatné ho nezaujímajú. Preto sa radšej v obchode zamerajte aj na menej viditeľné police. Je možné že tam nájdete lepší a kvalitnejší produkt za výhodnejšiu cenu.

Poznáte aj vy nejaké ďalšie triky obchodníkov?

Pozri aj: V obchode som vždy najviac času stratila čakaním v rade. Odkedy však robím toto, netrvá mi to dlhšie ako 5 minút

zdroj: babskeveci.sk (mmm), brightside.me, youtube.com

Najnovšie články