Všetky obchody majú svoje marketingové ťahy, a to platí aj pre supermarkety. V ich prípade nejde len o farby, ktoré použijú, ale napríklad aj o rozmiestnenie produktov.
Ako píše portál CNN Business, keď vojdete do supermarketu, vo väčšine prípadov prvá vec, ktorú uvidíte, sú kvety. Pestrofarebné kytice tulipánov, ruží a rôznych iných kvetov, ktoré len čakajú na to, kto si ich odnesie. Nie je to náhoda – za umiestnením týchto kvetov je strategické rozhodnutie.
Ovplyvňujú vás viac, než ste si mysleli
„Je to veľmi, veľmi jednoduché,“ hovorí Paco Underhill, zakladateľ a generálny riaditeľ behaviorálneho výskumu a poradenskej spoločnosti Envirosell. „Ak sa vám podarí prinútiť niekoho nos a slinné žľazy pracovať, stane sa z neho oveľa menej disciplinovaný zákazník.“
Kvety naštartujú zmysly a pripravia vás na míňanie. Nie sú totiž len esteticky príťažlivé. Keď sa k nim priblížite, váš nos zachytí ich vôňu, ktorá vášmu mozgu povie „toto miesto má dobré veci“.
„Vnímate čerstvosť, vnímate ‚prírodnosť’… všetky tie dobré veci, ktoré robia jedlo dobrým,“ vysvetlil Ashwani Monga, profesor marketingu na Rutgers Business School a dodal: „Ak som obchod s potravinami, potom chcem, aby ste takto vnímali môj obchod – z logistického hľadiska, ak sa tento človek dokáže postarať o čerstvé kvety a predávať ich, tento človek nebude predávať zatuchnuté potraviny.“
Kvety tak ovplyvňujú vašu náladu podobne, ako sviatočná hudba, ktorá je ďalšou zo stratégií supermarketov. Psychológovia tento efekt nazývajú chybné pripisovanie – máte dobrú náladu a ste pripravení na sviatky, pričom si plne neuvedomujete, že je to v dôsledku hudby a blikajúcich svetiel.
Obzvlášť populárne boli kvety v supermarketoch počas covidového obdobia. „Ľudia prichádzali do supermarketov ako na jedno z mála miest, kam ešte naozaj mohli prísť a nakúpiť,“ tvrdí Becky Robertsová, riaditeľka kvetinárstva v IFPA a dodala: „Chceli veci, ktoré by im priniesli trochu radosti, trochu zábavy, trochu šťastia.“
Nahlásiť chybu v článku