„Tvoji followeri nie sú zároveň tvojimi zákazníkmi!“ Takýto a mnoho iných odkazov si na svojom profile našla mladá instagramová influencerka Arii. Podľa portálu indy100 sa stala negatívnou tvárou marketingu.
Influencer (ovplyvňovač, ovplyvňovateľ) sa v súčasnosti spája väčšinou s ľuďmi, ktorí vystupujú na sociálnych sieťach s cieľom zaujať množstvo ďalších ľudí followerov (nasledovateľov, sledovateľov), ovplyvňovať ich názory a správanie, byť vzorom a inšpiráciou. Je celkom pochopiteľné, že sa ich aktivity stali veľmi rýchlo neoddeliteľnou súčasťou sveta reklamy a marketingu.
View this post on Instagram
Títo influenceri sa snažia získať čo najviac sledovateľov a sú schopní preto mnohokrát urobiť čokoľvek, prekročiť i morálne zásady. Nedávno sme uverejnili článok, ako sa mladé dievča rozhodlo zničiť pamiatku, len kvôli zisku sledovateľov. Alebo ako chlapec ponúkol bezdomovcovi oreo naplnené zubnou pastou… Choré a smutné zároveň, pretože či chceme, alebo nie, dnešná mládež trávi veľa voľného času práve sledovaním týchto vzorov.
View this post on Instagram
Iný prípad je, keď sa influencer snaží na svojich sledovateľoch zarobiť. Už ako vyššie spomíname, uzatvárajú zmluvy s rôznymi značkami od módy, obuvi, kozmetiky, elektroniky až po farmaceutické a stravovacie firmy a pod. Propagujú ich produkty doslova až nezdravo, ako sú super a nedá sa bez nich žiť a tak sa stáva, že si veľakrát kúpite obyčajnú, ale za to predraženú a zbytočnú vec. Nuž reklama je silný magnet.
Vidina rýchleho zárobku
Tak to bolo i v prípade 18-ročnej Arii, ktorá si myslela, že keď má niečo cez 2 milióny sledovateľov, je najvyšší čas urobiť aj nejaký biznis. Ak by ste navštívili jej profil, vyhŕklo by na vás mnoho fotiek rôznych módnych outfitov, čo je pre mladé dievčatá príznačné. Arii v domnení rýchleho zárobku siahla po vytvorení módnych tričiek s vlastnou značkou. Svoj príspevok, ale po krátkom čase rýchlo stiahla. Prečo?
Vo voľnom preklade Arii napísala: „spoločnosť, s ktorou spolupracujem so mnou musela rozviazať zmluvu a bolo to tvrdé. Nepredala som ani 36 tričiek. Na stránke som mala také skvelé odkazy. Ľuďom sa páčili, ale nedodržali svoje slovo a nekúpili si ich.“
The influencer bubble is bursting. This young lady has well over 2 million followers and couldn’t sell 36 shirts. Focus on genuine engagement and not followers cuz they ain’t gonna buy a thing. pic.twitter.com/uOSVxc2k4D
— Flawless and Brown (@kissmyelite) May 27, 2019
Arii si vyslúžila pod svojim už dnes stiahnutým príspevkom mnoho komentárov. Zhodli sa na jednej veci: „milá Arii tvoji sledovatelia nie sú tvojimi zákazníkmi, tak ako robiť biznis nie je také jednoduché ako si myslíš.“ Črtala sa i výčitka skoro 3 000 ľudí ťa sleduje. Načo je to vlastne dobré?
The truth is that her followers aren’t her customers.
Understanding who will actually buy from you and what they will buy is a key business lesson.
— Tamara (@baydiangirl) May 27, 2019
Nahlásiť chybu v článku