Budú sa aj naše deti učiť počas júna vonku? V Škótsku chcú zaviesť vyučovanie v prírode, majú skvelé ohlasy

Hyriaková Kristína

Foto: pxhere

Mnohé krajiny už premýšľajú nad tým, ako čo najbezpečnejšie vrátiť deti do škôl a škôlok. Na Slovensku to bude zdá sa len za prísnych podmienok, no ešte stále nie je jasné, ako to bude všetko prebiehať.

Článok pokračuje pod videom ↓

Kým u nás sa rieši návrat do škôl a škôlok približne v júni a zdá sa, že to bude na dobrovoľnej báze, iné krajiny premýšľajú nad úplne iným riešením. Podľa portálu Guardian Škótsko premýšľa nad tým, že sa budú deti vzdelávať v prírode. Práve to patrí medzi modely, ktoré by mohli byť riešením problémov sociálneho dištancu a ďalších opatrení, ktoré súvisia s tým, že pandémia koronavírusu ustupuje.

Foto: unsplash

Výhody vonkajšej výučby

Škótska premiérka Nicola Sturgeon varovala predtým, že škótske školy sa môžu otvoriť až v auguste. Práve preto prišli odborníci s takýmto návrhom. Výučba vonku môže účinne optimalizovať fyzické dištancovanie a zároveň deťom zabezpečiť potrebnú socializáciu. Mnohí ľudia sa totižto boja toho, že by deti v škole dostatočne nedodržiavali dané pravidlá a fyzické odstupy, keďže by sa chceli spolu hrať.

Foto: unsplash

Naklonená je tomu aj ministerka

Škótska ministerka pre deti a mládež, Maree Todd, je tomuto návrhu naklonená. Podľa nej v krajine rastie počet zariadení pre deti, ktoré sú v exteriéroch. Model vyučovania vonku by mal veľa výhod, hlavné sú však udržanie bezpečného fyzického odstupu a teda zníženie rizika prenosu nákazy počas uvoľňovania opatrení.

V Škótsku existujú špeciálne vonkajšie škôlky, ktoré sú prispôsobené tomu, že deti trávia celý deň vonku. Ostatné zariadenia však musia prehodnotiť svoje možnosti, poprípade prispôsobiť všetko tomu, aby mohli deti tráviť viac času v záhradách alebo na detských ihriskách.

Foto: unsplash

Na celkových plusoch a mínusoch vyučovania vonku pracuje v súčasnosti niekoľko odborníkov. Posudzujú aj rôzne riziká vonkajšej výučby a veria tomu, že čoskoro predstavia presný model toho, ako sa budú deti vracať do škôl. V Škótsku je však pobyt v prírode súčasťou učebného plánu a už pred pandémiou mali ambíciu túto formu vyučovania rozširovať.

Čo na to slovenská učiteľka?

Na názor sme sa opýtali aj učiteľky základnej školy na Slovensku. Povedala však, že si to v našich podmienkach nevie celkom predstaviť a všetko záleží v prvom rade od financií. Každá škola na Slovensku je iná, niektoré sú menšie, niektoré väčšie, avšak nie každá má dostatočne veľký areál. „Viem si predstaviť, že by sa von učila geografia alebo biológia, či prírodoveda vo forme blokov. Napríklad, by sme sa jeden celý deň učili len tento jeden predmet v prírode.“

„Je však dôležité myslieť aj na umiestnenie škôl. Iné podmienky majú školy na dedinách a iné v meste,“ dodáva. Poznamenáva to, že deti často bývajú pri akejkoľvek zmene prostredia nesústredené a všetko ich dokáže rozptýliť, predovšetkým tie menšie. „Netreba zabúdať aj na faktor počasia. To môže pokaziť aj perfektne pripravenú hodinu.“

Napriek tomuto názoru je pravdepodobné, že ak sa školy od začiatku júna opäť otvoria, niektoré hodiny budú aj z dôvodu bezpečnosti prebiehať zrejme vonku. Aj v čase pred koronakrízou niektoré školy fungovali počas jarných mesiacov tak, že žiaci absolvovali často hodiny na školských dvoroch či v areáloch. Neexistuje však na to jednoznačné pravidlo. To, za akých podmienok sa budú školy otvárať, by sme sa mali dozvedieť v nasledujúcich dňoch.

Najnovšie články