Čo konzumujú ľudia, ktorí sa dožijú aj sto rokov? Odborník spísal zoznam potravín, ktoré vám môžu predĺžiť život

Kristína Hagarová

Foto: Pexels / Pixabay

Množstvo ľudí by sa chcelo dožiť dlhého veku a vidieť vyrastať svoje vnúčatá a s trochou šťastia aj pravnúčatá. Odborník spísal hneď niekoľko potravín, ktoré by vám mohli podľa neho predĺžiť život.

Článok pokračuje pod videom ↓

Ako uvádza portál Blue Zones, na dlhovekosť vplývajú nielen sociálne kontakty a pohyb, ale do veľkej miery práve strava. Stravovanie ľudí, ktorí majú vysoký vek, zaujalo novinára z National Geographic, Dana Buettnera, ktorý skúmal päť oblastí, kde sa ľudia dožívajú výnimočne vysokého veku. Konkrétne ide o: Okinawu, Sardíniu, Nicoya, Ikaria a  Loma Linda. Zistil, že vo veľkej miere závisí hlavne na strave.

Obmedzte mäso

Mäso by ste mali jesť dvakrát týždenne alebo ešte menej a v malých porciách. Uprednostňovať by ste mali kuracie mäso z voľného chovu a bravčové alebo jahňacie taktiež. Ľudia, ktorí sa dožívajú vysokého veku, takmer vôbec nejedia mäso, približne tak päťkrát za mesiac. V poriadku sú ale ryby, ktoré môžete pokojne jesť aj denne.

Foto: unsplash

Minimalizujte mliečne výrobky

Minimalizujte spotrebu kravského mlieka a mliečnych výrobkov ako je syr, smotana, mlieko a maslo. Náš tráviaci systém podľa niektorých nie je optimalizovaný pre mlieko alebo mliečne výrobky. Počet ľudí, ktorí majú problémy s trávením laktózy, môže dosahovať až 60 %.

Vajcia len príležitostne

Nejedzte viac ako tri vajcia týždenne. Vajíčka sú veľmi dobrou potravinou, na ktorú konzumáciu by ste si však mali dať pozor.

Foto: unsplash

Fazule jedzte denne

Podľa výskumu by ste mali jesť aspoň pol šálky varenej fazule denne. Je to základný kameň každej diéty a podľa informácií ľudia, ktorí sa dožívajú vysokého veku, často na dennej báze konzumujú práve fazuľu.

Vyhýbajte sa cukru

Ľudia, ktorí sa dožívajú vysokého veku, jedia cukor len príležitostne, počas osláv. Čaj si zvyčajne sladia medom a vyhýbajú sa všetkému, čo môže obsahovať cukro a pridaný cukor.

Foto: unsplash

Potraviny, ktoré zabezpečujú dlhovekosť

Zelenina

  • fenikel
  • morské riasy
  • shiitake huby
  • sladké zemiaky
Foto: unsplash

Ovocie

  • avokádo
  • banány
  • citróny
  • paradajky
  • papája
  • melón

Strukoviny

  • fazuľa
  • cícer
  • hrášok
Foto: unsplash

Ostatné

  • hnedá ryža
  • ovsené vločky
  • orechy
  • mandle
  • losos
  • tofu
  • feta syr
  • olivový olej

Počuli ste už o tom, že práve tieto potraviny podporujú dlhovekosť?