Každá oblasť má svoje vlastné tajomstvá úspechu, pričom kaviarne a reštaurácie nie sú výnimkou. Ukazuje sa, že existuje hneď niekoľko spôsobov ako prinútiť hosťa, aby si objednal viac jedál bez povšimnutia. Samotný čašníci a barmani ponúkli niekoľko trikov zo svojej brandže pre portál Adme.ru.
Miesta s panoramatickým výhľadom na mesto alebo more sú štandardne ponúkané len tým, ktorí prišli zanechať v podniku veľkú sumu. V prímorských oblastiach je zvykom nenápadne sa opýtať: „budete obedovať?“ Ak odpovedáte, že si dáte len kávu, alebo dezert, nečudujte sa, že vás napríklad upovedomia, že dané miesto je rezervované.
Neprítomnosť detského menu
View this post on Instagram
V mnohých reštauráciách nie je náhodou, že neexistuje tzv. menu pre deti. Namiesto toho vám čašník ponúkne variantu jedla z hlavného menu, s polovičnou veľkosťou porcie dospelej osoby. A samozrejme to bude stáť o tretinu alebo polovicu menej. Je to premyslený krok reštaurácie, pretože dieťaťu doobjednáte nápoj prípadne dezert a ten už nie je v polovičnej porcií. Podnik má tak väčší zisk ako z detského menu.
Šperky, rozpustené vlasy a make-up servírok
Vlasy čašníčok by mali byť upravené v cope, make-up by nemal byť rušivý a výrazný a rovnako je to aj s doplnkami. Prečo? Odpoveď je jednoduchá. Hostia by nemali nadobudnúť pocit, že niečo z toho skončí v ich tanieri.
Triky s jedlom
Niekedy sa stáva, že v reštaurácií máte na stole pripravenú drobnú chuťovku, alebo za hlavným chodom dostanete dezert zadarmo. Chuťovka vás má naladiť na objednanie alkoholu, prípadne iného nápoja, a dezert na objednanie kávy. Šikovné, však?
Výloha s koláčmi
View this post on Instagram
Premyslený ťah reštaurácií je aj výklad plný nakrájaných koláčov. Dáva to hosťom pocit, že koláč je naozaj skvelý, veď koľko kúskov sa už predalo. Ak v priebehu niekoľkých hodín nie je narezaný koláč objednaný, čašníci ho začnú odporúčať hosťom. Nakoniec pomáhajú rýchlejšie predávať dezerty. V cukrárni skôr nájdete nenakrájanú tortu, alebo koláč, pretože predajňa sa špecializuje na dezerty, pravdepodobnosť predaja je vyššia.
Nezvyčajné názvy známych jedál
Kuchár môže jednoducho zmeniť známy recept na „neznáme jedlo,“ aby ušetril na výrobkoch. Alebo naopak, pridá malú prísadu do známeho receptu a výrazne zmení aj cenu. Niekedy sa známe produkty v menu nazývajú podivnými názvami tak, aby hosť s objednávkou mal pocit, že platí za exkluzívne jedlo.
Najjednoduchšie je oklamať mužov
View this post on Instagram
V niektorých reštauráciách sa občas stáva, ale je to skôr o povahe čašníka, že pri výdavku prinesie účet a zamotá bankovku s vysokou nominálnou hodnotou medzi tie s nižšou tak, aby si to platiaci zákazník nevšimol. Taktiež sa v niektorých podnikoch stáva, že prepitné (približne 10% ceny jedla) je už prirátané k účtu. Ak sa vám pravidelne stane, že vám v reštaurácii zle vydajú, radšej sa tomuto podniku nabudúce vyhnite. Zrejme to nebude náhoda.
Čašník často ponúka limonádu
Káva alebo čaj sú spájané väčšinou len s dezertami. Čerstvé šťavy stimulujú chuť jedla a sú tak ideálne napríklad k šalátom. Tiež si dajte pozor na pojmy ako citrónová limonáda a citronáda. Ak si myslíte, že dostanete len vodu s citrónom za pár centov, ste na omyle. Pokojne sa vám môže stať, že dostanete klasickú limonádu s príchuťou citrón, ktorá stojí aj 4 eurá.
Veľkosť taniera
View this post on Instagram
V reštauráciách sa často ponúkajú hlavné jedlá na veľkých tanieroch, aby sa zachoval pocit hladu a aby ste si objednali dezert. Naopak v podnikoch, ktoré ponúkajú napr. hamburgre, či iné chuťovky, sú taniere malé, aby ste mali väčší pocit nasýtenia z jedla a aby sa vám zdalo, že máte na tanieri naozaj veľa.
Objednáte si jeden nápoj, ale zaplatíte za dva
Objednáte si kávu, pri ktorej je zdarma k dispozícii pohár vody. Niekedy však šikovný čašník ponúkne namiesto vody minerálku a vy tak nakoniec zaplatíte za dva nápoje.
Odhad hosťa
Skúsení čašníci dokážu vďaka vášmu správaniu odhadnúť, čo si objednáte. Napríklad študenti a dievčatá do 30 rokov si najčastejšie objednávajú šaláty s kuracím mäsom, alebo morskými plodmi, cestovinami, krémovou polievkou, čokoládovým dezertom, čajom, alebo latte. Muži nad 30 rokov si najčastejšie objednávajú teplé mäsové jedlá a deti milujú hranolky a hotdogy.
Úsmev a jednoduché kývnutie hlavy
View this post on Instagram
Táto metóda sa nazýva Sullivanovo kývnutie. Pri odporučení jedla hosťovi sa čašník slušne usmieva, mierne sa nakloní dopredu a pomaly kývne. Väčšina ľudí v odpovedi tiež kladne prikývne a súhlasí s objednávkou ponuky, aj keď ju neplánovali.
Manipulácia s mysľami hostí
Naše mozgy sa dajú ľahko oklamať pomocou trikov súvisiacich s tým, ako vnímame realitu. Napríklad zmrzlina vyzerá chutnejšia, ak sa podáva s kovovou lyžičkou a zelené modré sklo v našich očiach dodáva nápoju sviežosť. V drahých reštauráciách sa hlavné jedlá a lahôdky nosia na ťažkých tanieroch, pretože vytvárajú pocit vysokej kvality.
Nahlásiť chybu v článku