Potraviny chodí pravidelne nakupovať každý. To, že sa v obchode nachádzame pravidelne však neznamená, že sme odolní voči trikom, ktoré na nás obchodníci neustále skúšajú. Schopnosť predávať tovar bola v minulosti akýmsi remeslom a umením a aj keď sa mnoho vecí od vtedy zmenilo, ani dnes tomu nie je inak.
Pozeráme sa na cenu, kvalitu, zloženie a samozrejme aj na dátum spotreby. Najlepším marketingovým trikom, ktorý ešte stále funguje azda na každého je slovíčko zľava alebo akcia. Akonáhle si našu pozornosť získajú farebné červené alebo žlté etikety, sme stratení. Často si daný výrobok kúpime len preto, že je v zľave, no pritom ho takmer vôbec nepotrebujeme.
Zľavy však môžu byť klamlivé a to najmä v tom prípade, keď sa o zľavu nejedná. Často je skutočná etiketa prelepená tou zľavovou, na ktorej je buď rovnaká cena alebo je naozaj len nepatrne nízka. Samozrejme, v sekcii zľava nájdete aj skutočne zľavnené produkty, no tým buď končí záruka alebo ich čoskoro nahradí nový tovar. Mnohokrát sú teda tieto akcie plánované a zníženie ceny je len hypotetické.
Keď prídete do obchodu, môžete hneď pozorovať pár základných predajných trikov. V priestore sa cítite dobre, hrá príjemná hudba, tovar je dobre osvetlený a nenájdete takmer žiadne okná. To preto, aby vás náhodou niečo nerozptýlilo. Všimnúť si tiež môžete, že vo vašom zornom poli sa nachádzajú drahšie potraviny, resp. bežné veci, ktoré kupujete, no v trochu drahšej kategórii. Najlacnejší tovar nájdete vzadu v regáloch niekde na konci obchodu, prípadne na spodku alebo na vrchu regálov, kam sa pozerá len málokto z nás. Obchodník sa spolieha na to, že človek si zoberie prvé, čo ho zaujme a teda časom aj to, čo vlastne pozná, lebo to kupuje stále. Výrobky mimo zorného poľa sa však oplatia cenovo viac.
Ďalšou vecou je dátum spotreby. To sme si všimli najmä na balenom pečive. Pečivo, ktoré má oveľa dlhšiu dobu spotreby sa nachádza úplne vzadu, to, so skorším dátumom spotreby je vpredu. Samozrejme má to aj pre obchodníka logický význam. Obchod tiež chce, aby sa najskôr predali výrobky s končiacou spotrebou. Nejedná sa teda priamo o trik, no keď s touto informáciou disponujete, môžete si kúpiť pečivo, ktoré vám jednoducho vydrží dlhšie.
Hneď keď vojdete do obchodu, môžete si vybrať, aký nákupný vozík alebo košík si vyberiete. Ak si neuvedomíte, že chcete malý nákup a máte si zobrať malý košík, veľmi ľahko sa vám môže stať, že aj keď ste šli len po cestoviny, skončíte s poloplným veľkým košíkom. Veľkú úlohu hrá aj umiestnenie tovaru. To, čo potrebuje každý z nás je umiestnené v strede, nikdy nie blízko pri pokladniach a ani pri vchode. Potom by sa mohlo ľahko stať, že veľká časť ľudí sa ďalej ani nedostane. Čím viac krokov v obchode urobíte, tým budete mať plnší košík. To je totiž fakt.
Vyhýbať by ste sa mali impulzívnym nákupom, na slovo akcia by ste nemali reagovať s veľkými očami. Tiež ste si možno všimli, že keď prídete do obchodu hladní, nakúpite oveľa viac a doprajete si viac sladkostí alebo drobností, na ktoré by ste inokedy možno nemali chuť. Ak človek dokáže vnímať impulzy, ktoré sú na neho neustále vysielané, vie byť oveľa obozretnejší a tiež tak dokáže ušetriť. Nakupuje totiž s rozumom a nenechá sa nalákať na obyčajné a jednoduché triky, na ktoré už skočil každý z nás.
Nahlásiť chybu v článku