Mária Montessori bola talianska lekárka a pedagogička, ktorá na začiatku 20. storočia navrhla zásady alternatívneho výchovno vzdelávacieho programu, ktorý je zameraný na podporu dieťaťa pri rozvíjaní ich poznatkov. Výhodou takéhoto učenia je zamedzenie stresu a ďalších negatívnych vplyvov na psychiku dieťaťa.
Malé deti túžia po nezávislosti a rodičia by ich k tomu mali v čo najväčšej miere viesť a podporovať. Práve z tohto dôvodu je Montessori metóda skvelou voľbou pre správny vývoj vášho dieťaťa.
Prečítajte si niektoré príklady, ktoré pomôžu vaše dieťa povzbudiť k väčšej nezávislosti.
Obliekanie
Akonáhle deti dovŕšia vek 18 mesiacov, v Montessori škole sú povzbudzované k tomu, aby sa obliekali a vyzliekali samé. Učitelia batoľatám trpezlivo ukážu každý jeden krok od vyzliekania nohavíc až po zapnutie suchého zipsu na topánke.
Ak to chcete vyskúšať doma s vašou ratolesťou, vyhraďte si na to dostatok času, aby ste sa nemuseli ponáhľať. Tiež sa uistite, že oblečenie a topánky sa ľahko obliekajú či vyzliekajú. Po tom, ako im to ukážete, ich nechajte si to vyskúšať s minimálnou pomocou, navigujte ich slovne, aby vedeli, čo majú robiť. Postupom času budú viac samostatné a zvládnu to aj samé.
Utretie nosa
Montessori batoľatá a malé deti majú vždy prístup k vreckovkám a sú povzbudzované k tomu, aby si utierali nos pred zrkadlom. Je to z toho dôvodu, aby mohli vidieť, kedy je ich tvár čistá. Táto činnosť nemusí byť vykonávaná rýchlo a dôkladne, no pravidelné upozorňovanie a skúšanie, ich povzbudí v tom, že im to ide stále lepšie.
Stolovanie
Od chvíle, ako deti chodia, sa v Montessori škole snažia učiť k základným procesom stolovania. Začína sa jednoduchými činnosťami ako je prinesenie si taniera na stôl, postupne sa k tomu pridáva viac krokov. Troj až šesťročné deti si vedia nachystať všetci potrebné veci k stolovaniu, ako je vlastný tanier, príbor, obrúsok či pohára na nápoj.
Utretie stola a podlahy
Montessori deti sú vedené k tomu, aby si čistili po sebe stôl, ale aj podlahu, ak urobia neporiadok. Deti pri tom využívajú mydlo a vodu, pričom zažívajú veľký pocit hrdosti, keď vidia výsledky svojej práce.
Upratovanie hračiek
V škole Montessori sú deti vedené k tomu, aby si hračky po sebe upratovali a zvyčajne to robia bez pripomienok. Každá jedna hračka má svoje miesto a deti sú od začiatku podporované k tomu, aby ich odložili tam, odkiaľ si ich zobrali.
Pomoc pri príprave jedla
Práve príprava jedla medzi deťmi zo školy je mimoriadne obľúbenou činnosťou. Milujú umývanie, krájanie a vždy majú radosť z toho, keď sa im nejaké jedlo podarí pomôcť pripraviť. Skúste vždy nájsť nejaký spôsob, ako by vám mohlo dieťa pomôcť v kuchyni, buď ho zapojte do prípravy šalátu, no zároveň dozerajte na bezpečnosť.
Riešenie konfliktov s kamarátmi
Nezhodám detí sa nedá vyhnúť a vždy nejaké vzniknú. Viac než ako rozhodca, učiteľ má funkciu podpory a sprievodcu, ktorý pomáha deťom, aby sa navzájom porozprávali o tom, čo chcú a ako najlepšie vyriešiť danú situáciu.
Samostatné hranie
Hra s dieťaťom je úžasná vec, no nebojte sa mu povedať, že práve v danom okamihu nemôžete lebo potrebujte niečo urobiť. Doma to môžete vyskúšať tak, že začnete postupne s krátkymi úlohami, ktoré mu zadelíte. Mohli by ste mu povedať niečo ako: „Idem vyložiť umývačku riadu a potom sa prídem s tebou hrať.“ Ak sa bude dieťa hrať samé, kľudne si čas pre svoje aktivity predĺžte.
Starostlivosť o domáceho miláčika
Dôležitou súčasťou Montessori školy sú aj domáce zvieratá, ktoré deťom ukazujú biológiu v reálnom živote. Zároveň umožňujú deťom príležitosť postarať sa o inú živú bytosť. Stačí, keď zvieratku vymenia vodu, nakŕmia ho alebo mu vyčistia klietku.
Premýšľanie o probléme
Práve premýšľanie o probléme povzbudzuje deti k samostatnosti. Dieťa je tak rýchlejšie schopné postarať sa o seba, vedie to k jeho nezávislosti a zároveň sa cíti pyšné, že to zvládlo samé.
Pozri aj: Chcete sa stať perfektnými rodičmi? Začnite využívať týchto 19 rád od Marie Montessori
Lucy, mother.ly
Nahlásiť chybu v článku