Pre toto míňame viac! 16 marketingových trikov, ktoré na nás obchodníci skúšajú, aby sme si kúpili aj to, čo nechceme

Lucia Mužlová

Poznáme to všetci. Ideme do obchodu kúpiť dve-tri veci a zrazu sa pristihneme, ako nám v nákupnom vozíku leží tovar, ktorý sme spočiatku vôbec neplánovali kúpiť. Ako aj väčšinu našich rozhodnutí, aj tento nechcený jav majú na svedomí naše emócie. A keďže každý jeden supermarket túži, aby sme v ňom nechali čo najväčšiu peňažnú čiastku, marketingoví odborníci tak vytvorili niekoľko rafinovaných trikov, ktoré podnecujú naše emócie k väčšej túžbe po nakupovaní. Pozrite si preto 15 prefíkaných marketingových trikov, vďaka ktorým v obchode miniete omnoho viac peňazí ako by ste si priali.

E-shopy

Videli ste už niekedy pri tovare v online obchode nápis „Máme ešte kopec zásob!“? Na niektorých stránkach je preto zámerne napísané, že ostáva napríklad posledných 10 kusov, aj keď to vôbec nemusí byť pravda. Ak vidíme, že je niečoho málo, máme pocit, že potrebujeme čím skôr konať a odľahčiť svoju peňaženku. Taktiež na nich stále vidíte, že majú neustále zľavy. V skutočnosti to tak však ani nie je ale predajcovia veľmi dobre vedia, ako ľudia na zľavy reagujú. Efekt sa znásobí ešte viac, ak je vedľa novej ceny umiestnená pôvodná a vedľa toho je zvýraznené, koľko takýmto nákupom ušetríte.

Pri predaji produktov z rôznych e-shopov získavajú províziu z predaja mnohokrát tretie strany. Vy teda platíte oveľa viac ako e-shop v skutočnosti na produkte zarobí. Príklad: produkt stojí 60€, no provízia tretej strane je 15%. Vy teda zaplatíte 60€, no v skutočnosti stojí produkt iba 51€. Na to, aby ste tieto peniaze získali späť, slúži napríklad služba Plná peňaženka. Ak chcete túto províziu získať vy namiesto tretích strán, stačí ak sa sa zaregistrujete a pri každom nákupe z e-shopu vám Plná peňaženka vráti peniaze späť. Spravte tak ešte dnes.

Celebrity v reklame

„Oni to majú tiež!“ Pravdepodobne toto si väčšina z nás, hoci len podvedome, pomyslí, keď sa pozeráme na reklamnú plochu, odkiaľ sa na nás usmievajú najznámejší športovci, herci či speváci, ktorí sa nechali odfotografovať s daným produktom, s cieľom jeho propagácie. Keďže populárne osobnosti majú veľa nasledovníkov, ktorí sa svoje idoly snažia napodobňovať takmer v celom spôsobe života, pochopiteľne sa predpokladá, že fanúšikovia celebrít budú dychtiť po produkte, ktorý propaguje jeho vzor.

Hoci predstava ako slávny futbalista Cristiano Ronaldo konzumuje vyprážané kuracie krídla je trochu protichodná s jeho životným štýlom, ľudia považujú produkty, ktoré sú odporúčané celebritnými osobnosťami, automaticky za značkové a kvalitné.

Relaxačná hudba v obchodoch a reštauráciách

pixabay.com

Všimli ste si niekedy, že reštauráciami sa obvykle nesú tóny klasickej hudby? Prečo sa tento žáner preferuje v reštauráciách? Zas a znova s tým má dočinenia marketing. Vedci z oblasti psychológie predaja totiž zistili, že sme ochotní minúť o 10% viac, ak nám pri konzumácii jedla hrá táto hudba, ako keby sme jedli v prostredí bez muziky v pozadí.

Falošné výhody

pixabay.com

Častokrát, keď vkročíme do obchodu, prvé čo nám hneď bije do očí sú zľavy a výhody, vďaka ktorým ušetríme. Nuž, ak by sme sa týmto výhodám pozreli bližšie na zúbok, tak by sme zistili, že sú často zavádzajúce a iba umelo vytvorené. Neraz ste určite narazili na dva produkty rovnakého druhu, z ktorého jeden bol v zľave. Predtým, než nabudúce automaticky siahnete po tomto zľavnenom a „výhodnom“ produkte, rozhliadnite sa okolo seba a takmer naisto nájdete hneď niekoľko ďalších výrobkov rovnakého typu, ktoré ani nie sú v akcii a pritom sú lacnejšie.

„Zdravé“ jedlo

pixabay.com

Zdravý životný štýl sa v poslednej dobe dostal do popredia, čo určite vyhovuje mnohým výrobcom. Je nepochybné a producenti potravín to veľmi dobre vedia, že produkty s nálepkami ako „bez GMO“,  „100% organické“ či „bez pridaného cukru“ sú jednoducho atraktívnejšie a môžu tak byť predávané za vyššie ceny. Čo je však isté, je to, že tento trend sa veľakrát zneužíva a hoci výrobca uvádza na obale také či onaké benefity, ide o lacný trik ako predať bežné produkty drahšie.

Tovar na úrovni očí

pixabay.com

Marketigoví odborníci vedia, že pokiaľ chce reťazec predávať určité produkty viac ako tie ostatné, často ide o výrobky s vyššou cenou, tak ich skrátka umiestnia do výšky očí priemerného človeka, keďže na tieto miesta sa pri nakupovaní pozeráme najčastejšie. Naopak lacnejšie varianty nájdete v dolných častiach regálov. Preto sa občas zohnite a pozrite, čo vám obchod ponúka aj mimo váš priamy pohľad.

Príjemné vône

pixabay.com

Či chceme alebo nie, vône okolo nás ovplyvňujú naše emócie. Ľudský mozog je dokonca schopný rozpoznať viac ako jeden bilión vôní a zapamätať si ich. Pre náš mozog je takisto charakteristické, že väčšinu vôní si spája s určitou vecou či skúsenosťou. Preto si často daný výrobok kupujeme iba preto, že náš mozog si zapamätal jeho príjemnú arómu, ktorá v nás vyvoláva potešujúce emócie.

Dochucovadlá spôsobujúce závislosti

pixabay.com

Mnohí viete, že na cukor si môžeme dokonca vybudovať  závislosť. V potravinárskom priemysle však nájdeme oveľa viac dochucovadiel a prídavných látok, na ktoré si ju teoreticky môžeme vybudovať tiež. Je to napríklad glutamán sodný, prídavná látka často používaná na vylepšenie chute, a aj vďaka nej môžeme zjesť viac ako je potrebné.

Ďalej to môžu byť umelé sladidlá ako aspartám, sacharín, acesulfám draselný a iné náhrady cukru. Tie ale podporujú náchylnosť ku konzumácii sacharidov a tiež zvyšujú našu chuť do jedla.

Potom je tu ešte glukózovo-fruktózový sirup, ktorý je pridávaný do prevažnej väčšiny jedál, ponúkaných rýchlymi občerstveniami a v podstatnej miere sa podieľa na vzniku brušnej obezity.

Zmena veľkosti porcií jedál

unsplash.com

Je pozoruhodné, ako sa zmenila štandardná porcia hranoliek. Za posledných 40 rokov sa totiž dvakrát zväčšila, s čím takisto išla hore aj cena. Veľakrát si tak ani nepripúšťame, že konzumujeme viac ako kedysi. V predaji sú tiež neraz veci naopak, a preto môžeme niekedy spozorovať, že výrobca napríklad zmenší balenie, no cenu ponechá rovnako vysokú ako pri väčšej variante.

Cudzí jazyk na obale

pixabay.com

Výskum realizovaný medzi ľuďmi, ktorí ovládajú dva jazyky potvrdil, že materinská reč na obale produktu im pripomína ich rodinu i priateľov. Aj preto výrobcova píšu zloženie a popis produktu vo viacerých, nielen najviac používaných jazykoch. Takisto však platí pravidlo, že zahraničné produkty častokrát vidíme v atraktívnejšom svetle, a preto akceptujeme ich vyššiu cenu.

Ukazovanie jedla pre zjednodušenie výberu

pixabay.com

Určite ste sa s tým už stretli. Vošli ste do kaviarne a isto ste neprehliadli veľkú vitrínu, v ktorej sú elegantne naservírované pokrmy pre zákazníkov. Keď vidíte danú vec priamo vlastnými očami, rastie tak pravdepodobnosť, že si naozaj aj niečo vyberiete, ako keby ste len čítali niekde ponuku napísanú na papieri.

Nízke ceny

unsplash.com

Je psychologicky dokázané, že radi nakupujeme veci, ktoré sú lacnejšie než bežne. Zľavnené výrobky sú často však tie, ktorým bude čoskoro končiť záruka. Nízke ceny bývajú obvykle zvýraznené, čo citeľne napomôže k tomu, aby produkt upútal našu pozornosť. V blízkosti cenovo zvýhodnených produktov však dozaista nájdete aj veci, ktorých cena nie je zrovna najnižšia, no mnoho ráz sa určite stalo, že ste si okrem zlacnenej veci vzali aj niečo drahšie a v konečnom dôsledku ste tak utratili viac peňazí, no s dobrým pocitom, že ste ušetrili na akciovom produkte.

Umiestnenie tovaru

pixabay.com

Ak si myslíte, že tovar je v obchode umiestený na náhodných miestach, mýlite sa. Marketingoví odborníci už dávno zistili, že strategické umiestenie výrobkov dennej spotreby dokáže zvýšiť predaj aj iných produktov. Preto sú teda najžiadanejšie výrobky dennej spotreby umiestnené v strede obchodu, avšak nie blízko pri vchode, ani pri pokladniach. Práve naopak, nachádzajú sa čo najďalej od vstupu, aby, musel zákazník prejsť čo najväčšiu trasu. A čím väčšiu dráhu po obchode prejde, tým rastie aj šanca, že cestou mu padne do oka aj niečo, čo vôbec neplánoval kúpiť.

Fotografie jedla v reklame

pixabay.com

Je známe, že obaly jedál sú obvykle zdobené úžasnými fotkami výrobku. Atraktívny vzhľad jedla na obrázku dokáže prilákať nejedného zákazníka. Nuž, v drvivej väčšine prípadov sa vzhľad jedla na obale hlboko líši od podoby reálneho výrobku vo vnútri.

Zatraktívňovanie výrobku pomocou detailov na obale

pixabay.com

Psychológovia zaoberajúci sa predajnými stratégiami zistili, že obrázok kvapiek vody na obale výrobku dokáže v človeku vzbudiť silnú potrebu po osviežení. Takisto platí, že produkt, ktorého zloženie je napísané väčšími písmenami, sa javí ako zdravší a kvalitnejší.

Vytváranie pozitívnych emócií

pixabay.com

Vraví sa, že súčasný marketing nepredáva len samotný tovar, ale aj spôsob životného štýlu a emóciu. Zákazníka nikdy nezaujíma iba produkt, ale predovšetkým benefit, ktorý získa, ak si ho zadováži. Preto veľa ráz vidíte v reklame na určitý tovar ľudí, ktorí prekypujú optimizmom, prípadne im nejaký problém spôsobuje smútok a výrobca ponúka produkt, ktorý dokáže tento problém odstrániť.

Poznáte ešte nejaké ďalšie triky obchodníkov? Podeľte sa s nimi v komentároch.

Pozri aj: Geneticky modifikované potraviny neškodia a Einstein mal byť prezidentom. 10 neuveriteľných faktov, o ktorých vie len málokto

brightside.me

Najnovšie články