Konzumujete ryžu pravidelne? Ak áno, mali by ste ju uvariť takto, hovorí nová vedecká štúdia

Gabriela Kinčoková

Ryža patrí medzi tie najznámejšie prílohy a to skoro vo všetkých krajinách. Udržiava pri živote študentov v ťažkých chvíľach na internátoch a v nedeľu nasýti celú rodinu. Pripraviť ju je veľmi jednoduché a je cenovo dostupná skoro pre každého. Je tu však jeden háčik! Pridáva vám na váhe.

Článok pokračuje pod videom ↓
Foto: unsplash

Jedna šálka varenej ryže obsahuje približne 240 kalórií, ktoré sa môžu premeniť na tuk ak ich nespálite. Odborníci na Srí Lanke objavili spôsob, ako uvariť ryžu a pritom znížiť množstvo kalórií až o 50 percent. Navyše ponúka aj mnoho iných výhod pre naše zdravie.

Podľa jednej štúdie z roku 2015 stačí, aby ste pred pridaním ryže do vody dali kokosový olej. Podľa Jamesa, vysokoškolského študenta chémie to vychádza to zhruba 1 čajová lyžička na pol šálky ryže. „Po tom ako sa ryža uvarí ju necháme vychladnúť a dáme ju do chladničky na približne 12 hodín,“ povedal James Alberto.  Keď budete chcieť ryžu podávať len ju zohrejete v mikrovlnke a môžete podávať.

Je to jednoduché, nie? Avšak pozor, nie všetky škroby sú rovnaké. Existujú dva hlavné tipy škrobov. Stráviteľné škroby, ktoré naše telo hneď premení na glukózu a potom sa premenia na tuk ak ich nespálime. Potom sú to ešte odolné škroby. To sú škroby, ktoré sa nerozkladajú na glukózu v žalúdku a teda majú nižší obsah kalórií. Namiesto toho však prechádzajú do hrubého čreva kde pôsobia ako vláknina.

Foto: unsplash

Medzi škrobovité potraviny môžu patriť aj zemiaky aj ryža. Patria však medzi stráviteľné škroby. Štúdia v roku 2014 ukázala, že opätovné zohrievanie cestovín a ich následné jedenie zvýšilo ich obsah rezistentného škrobu. „Na Srí Lanke sme otestovali veľa druhov ryže a zistili sme, že pridaním kokosového oleja pred varením a následným ochladením ryže sa môže zmeniť škrobová zložka a konečný výsledok tak, aby obsahoval odolnejší škrob,“ vysvetľuje James. Zistili tiež, že dokážu znížiť množstvo stráviteľného škrobu o 15-krát. A tiež znížili príjem kalórií o 10-15%. Vedci teraz začnú skúšať tento proces pri ryži Surudu Samba, pri ktorej kalórie mohli klesnúť o 50-60%.

Tím teraz verí, že by sa táto technika dala použiť aj pri varení iných škrobových potravín ako sú napríklad zemiaky. Či je to možné ešte zatiaľ známe nie je.

Pozri aj: Konzumujete soľ každý deň? Ak áno, s veľkou pravdepodobnosťou jete aj plasty, hovorí nová štúdia

Gabriela, sciencealert