Tak ako sa množia rodičia, ktorí nejavia záujem o svoje deti, množia sa i rodičia, ktorí by svoje dieťa najradšej striktne kontrolovali. Častým spôsobom výchovy je zákaz, či trest. Netreba to však s nimi preháňať. Prečo? Dozviete sa v článku.
View this post on Instagram
Animované rozprávky
Bol dokázaný priaznivý vplyv rozprávok na mentálny vývoj detí. Z rozprávok sa dokonca dokážu deti učiť rýchlejšie ako od samotného rodiča, či učiteľa v škôlke. Ako je to možné? Jednoducho, ukazujú im totiž okolitú realitu a veľakrát aj kultúrne tradície v prijateľnej rovine. Cibria si i svoju pamäť a postreh. Nie je preto priaznivé úplne dieťa odstrihnúť od pozerania rozprávok. Ďalším extrémom je nekontrolované sledovanie televízie, rodič si síce oddýchne, dieťa sa zabaví. Môže sa stať agresívnym a uniknúť úplne od reality oproti svojim rovesníkom, ktorí ho môžu vyčleňovať časom z kolektívu. Odporúčame preto zlatú strednú cestu, nezakazovať, ale stanoviť hranice.
Nebezpečné hry
Túžba preskúmať svet je vrytá niekde v našich génoch od narodenia a práve v detskom veku sa prejavuje v najväčšom rozsahu. Prax ukazuje, že deti s „voľnejšou“ výchovou javia pozornejší a aktívnejší prístup, naopak deti so striktnejšou výchovou sú apatickejšie až agresívnejšie v tomto smere. „Dovoľme deťom vyliezť na tyč, naháňať sa, hojdať sa, blázniť sa“, radia odborníci. Vyrastú nám tak z nich mladí ľudia, ktorí budú veriť svojim schopnostiam a nebudú sa skrývať pred okolitým svetom.
View this post on Instagram
Ničenie vlastných vecí
Je správne pokarhať dieťa, ak rozbilo vázu, zrkadlo, či váš obľúbený parfém. Ak však ničí svoju hračku, nemali by sme do toho zasahovať. Tým, že sme ju darovali stratili sme akékoľvek práva, čo sa týka zakazovania dotýkať sa jej, používať ju, či ničiť. Dieťa sa tak učí prevziať zodpovednosť vo vzťahu k svojim a cudzím veciam. Nechajme dieťa pokaziť niečo svoje raz alebo dvakrát, potom ho zastavme. Nikdy mu nekupujme hneď novú hračku. Musí si uvedomiť dôsledky svojich činov.
Konflikty
V predškolskom veku sa deti prvýkrát stretávajú v širšom kolektíve svojich rovesníkov. Dochádza k tvorbe prvých priateľstiev, ale i konfliktných situácií napr. pri hrách, či zdieľaní hračiek. Treba naučiť dieťa, že ak ho napadne iné, má právo sa brániť. U temperamentnejších detí je hranica medzi obranou a agresivitou veľmi tenká. Psychológovia odporúčajú v tomto prípade zakročiť a dieťa hneď zastaviť a vysvetliť mu nesprávnosť jeho konania. U odborníkov na danú problematiku nájdeme rôzne názory v konečnom dôsledku neexistuje úplný konsenzus. Predpokladá sa, že u detí sa okolo 4. roku života vytvára schopnosť ovládať sa. Je potrebné vysvetliť dieťaťu, že utekať z konfliktnej situácie nie je riešenie, podobne ako požívať agresiu.
Imaginárni priatelia
Až u 40% detí sa stretávame s vytváraním si vymyslených priateľov. Nepredstavuje to žiadnu odchýlku od normálneho stavu, naopak je to dôkaz dobre rozvinutej fantázie. Ak sa teda vaše dieťa hrá s imaginárnym priateľom nepotrebuje psychológa, žiaden strach. Väčšina detí si sama uvedomuje, že ich vymyslený kamarát v skutočnosti neexistuje. Zakazovanie fantazírovania môže viesť v neskoršom veku k izolácií, plachosti, problémami s komunikáciou v kolektíve a zníženiu intelektuálnych zručností (napr. kreatívnemu prístupu k riešeniu problémov).
View this post on Instagram
Prístupnosť
Niekedy nás vie ten náš pokladík poriadne vydesiť. Namiesto toho, aby maľoval zvieratká a dúhy, kreslí rakvy, neexistujúcich strýkov, tety, cintorín a pod. Vypytuje sa na strašidelné otázky o chorobách a smrti. Nemajte strach odpovedať mu. Vaše dieťa nie je divné, len skúma svet a zaujíma sa o rôzne veci, ktorým nerozumie a preto sa pýta. Úlohou rodiča je preskúmať, čo stojí za týmito otázkami. Nezakazujme preto deťom pýtať sa a kresliť zvláštne obrázky.
Zaspávajte so svetlom
Strach detí z tmy pri zaspávaní je úplne prirodzený. Riešením môžu byť nočné lampičky, ktoré majú tlmené svetlo a nenarúšajú spánok. Ak chceme dieťa o tohoto zlozvyku odučiť odporúčame ísť nato pomaly. Najskôr preskúmať, čo je samotnou podstatou strachu z tmy. Existujú i rôzne psychologické hry ako čarovná deka, či hračka ktorá ho ochráni v spánku a i.
Pozornosť
Deťom, ktoré vyrastali vo veľkých rodinách s množstvom príbuzných sa často stáva, že považujú svoj názor za dôležitejší ako niekoho iného. Je to z dôvodu, že boli stavaný na piedestál. Je dôležité rešpektovať dieťa, venovať mu pozornosť a porozumenie. Nie je, ale dobré pestovať v ňom nadradenosť a arogantnosť.
View this post on Instagram
Televízia a internet
Televízia a internet sú zdrojom rozmanitých informácií v dnešnej dobe. Ich zákaz zamedzuje dieťaťu poznať moderný svet inak ako z kníh. U dieťaťa sa tak môže vyskytnúť problém s komunikáciou. Dôležité je stanoviť si pravidlá. Odborníci sa zhodujú: „sledovanie televíznych programov spoločne s deťmi napomáha ich správnemu vývoju“.
Ostré predmety
Ak dieťa vezme do ruky nôž, nožnice, alebo iný ostrý premet, nespanikárme. Odborníci odporúčajú tlmeným hlasom napomenúť dieťa, aby predmet odložilo. Ak neposlúchne opakovať príkaz zvýšeným hlasom. Nikdy neberte predmet z jeho ruky v panike. Čím viac zákazov, tým ho viac láka urobiť presný opak. Je v poriadku ak dieťa preskúma aj ostrý predmet pod dozorom rodiča. Nie každý, však zdieľa podobný názor, čo je pochopiteľné.
Menej kritiky viac pochvaly
Posledné štúdie ukazujú, že príliš kritickí rodičia vychovávajú cieľavedomé deti, ktoré sú však mentálne nestabilné. U dievčat, ktoré boli v detstve pravidelne podceňované sa ukazuje sklon k sebapoškodzovaniu počas dospievania. Podporujme preto naše deti. Nechajme dievčatá hrať sa chlapčenské hry a chlapcov s čajovou súpravou.
View this post on Instagram
adme.ru
Nahlásiť chybu v článku